Första intryck

De är trevliga, har en glad dialekt men är ganska inåtvända och fåodiga. Inte blyga, förmodligen tycker de bara att det räcker med några korta hälsningsfraser och max två minuters kallprat. Och så är de äkta landskapspatrioter.
Jag pratar om mina första intryck av dalfolket.

Den 65-åriga damen bor i Falun och jag också i drygt två månader till. Innan jag hamnade här föreställde jag mig en kall stad med något mystiskt över sig och ganska glada människor. Fördomarna stämde ganska bra in, framför allt mystiken. Falun är en trevlig liten stad, femton minuter med tåg bort ligger Borlänge, Jussi Björlings, Mando Diaos och simmaren Lars Frölanders hemstad.

De första människorna jag pratade med här var en taxichaufför och ett äldre par på Sibylla. Han var stressad lite barsk men hade humor. Han fördömde min praktikplats, "det var mest massa fjaterier" menade han och berättade sedan att han lyssnade mest på P1 för att lära sig något. Det äldre paret var mer än trevliga och hjälpsamma när jag frågade om var olika platser låg. Det var verkligen inget fel på de här personerna och det är det inte på de jag träffat efter det heller. Men de gillar inte långa samtal, de kommer fram och hälsar sen blir det lätt tyst. Det är man själv som får dra fram nya samtalsämnen, det håller en stund, sedan blir det tyst igen. Och notera att detta gäller de personer jag träffat som har Dalarna som ursprung eller har bott här väldigt lång tid.

En man som jag satt bredvid på jobbet och kommit bra överens med visade sig även han hålla distans till vad han pratade om. Jobbmässigt gick han igång, när jag började fråga om han var musikintresserad och om hans familj tog det tvärstopp. någon minut senare gick han på toaletten, förmodligen otrygg i situationen. OCh det här händer dagligen, men man stör sig inte, man lär sig, men det är ganska intressant.

Ett annat knep de lite äldre kufarna tar till när man tar upp något är att skämta till det eller dra en gammal historia de har som är kopplad till ämnet. Till exempel AJ. Han är en något äldre herre som haltar lite lätt och är urtypen av en mysfarbror. Han frågar inte så mycket. Här om dagen frågade jag om han ville ha en snus. Det ville han inte. Istället drog han en historia om när han var ung och tränade fotboll. Många av ungdomarna rökte och tränaren gav till slut ett ultimatum. "Sluta rök eller bli kickade från laget". Flera valde att sluta, eller som AJ sa "Rätt personer slutade" och fick med sig de andra. Å andra sidan hade tränaren sagt "Det är bättre att ni tar någon sup extra på helgen".

Det här med patriotismen har jag inte hört mycket av själv, mer än att det är mycket snack om Dalarna. Men flera inflyttade har berättat många är stolta och när de till exempel har varit i Stockholm en helg, säger  de "Det var bra, men väldigt skönt att vara hemma i Dalarna igen." I Jönköping tycker jag ofta det är tvärtom, i alla fall i min generation, då vill man aldrig lämna Stockholm, Göteborg, Malmö eller var man nu har varit. Men som sagt, det kanske är en generationsfråga.

Och mystiken. Ja, den grundar jag nog mer på att det är helt dött här på kvällarna när jag gått runt. Dalarna har även för tillfället flest mord per capita i Sverige även det är nog en betydande faktor. Thomas Quick, Mattias Flink och Mats Alm, alla tre är härifrån trakterna och har stått för ganska brutala mord. Mats Alm är väl fortfarande misstänkt men mycket tyder på att han mördade sin fru och dumpade kroppen i skogen.

Som chefen sa första dagen: "I Borlänge är det mer småbrott, i Falun är det färre men mer spektakulära brott."

AJ är en av de stora skojarna på redaktionen i går kläckte han detta när sim-EM gick på tv:n: "Fjärilsim måste vara jävligt onödigt. Vem simmar fjärilssim när man är jagad av en haj?!"

Jadu AJ..

För att få upp helgkänslan lite, Broken Social Scene:



Och för er som stannar hemma och tar det lugnt, Yo La Tengo med Gentle Hour:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0