Jag har nästan varit på spelning i Annedalskyrkan

Det var tidig torsdagkväll i mitten av augusti i Göteborg. Jag och en kamrat begav oss med spårvagnen från hållplatsen efter Gamlestadstorget. Öl hade vi börjat inta vid tretiden och några fick agera färdkost. Det var första kvällen av Way out West då det bara är spelningar på klubbar, museum och...kyrkor runt om i Göteborg.

Den här kvällen skulle vi se Kristian Mattsson med artistnamnet Tallest Man on Earth i Annedalskyrkan. Jag har aldrig varit på konsert i någon kyrka, framför allt inte en riktig spelning med ett band som normalt sett spelar på klubbar eller större scener. Vi var där drygt två timmar innan spelningen skulle starta, en annan pågick redan och vi hamnade direkt i kö och regn. Och kön rörde sig knappt, WoW har fått mycket kritik för att det är svårt att komma in på klubbspelningarna och det fick vi känna på den här kvällen. Kön rörde sig sakta framåt men vi kom aldrig in, vi gav upp en halvtimme innan spelningen skulle börja. Istället blev jag ganska berusad och berättade för några ungsomar framför oss vilken skitstad Eskilstuna var, de kom från Eskilstuna, var väldigt trevliga och försökte nicka försående. Jag var i alla fall tydlig med att det inte var något mot dem, men Eskilstuna är så jävla tråkigt så det var synd om dem. Nu tog jag i lite kanske, men jag vet att jag inte sparade på krutet.

Istället blev det några öl på Linnégatan och jag har fortfarande varken sett The Tallest Man on Earth eller varit på spelning i en kyrka. Jag vill göra bägge och är nyfiken på kyrkan som spelningslokal.

Några låtar som jag tror skulle göra sig fantastiskt bra i den kyrkmiljön:

Hallelujah - Jeff Buckleys version
Gimme Shelter - Rolling Stones
Master of None - Beach House
Utan Dina Andetag - Kent
Racing in the Streets - Bruce Springsteen
Kids On The Run - Tallest Man On Earth

Med flera, med flera..

Den sista kommer på listan kommer här, ni kan inte göra annat än och njuta. Och tro det eller ej, han är från Leksand, ganska nära här, kanske börjar jag bli lite Dalapatriot jag med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0